Activiteiten

Het lotgenotencontact – de groepsgesprekken – bestaat vrijwel uitsluitend voor vrouwen met hiv & aids, maar tegenwoordig ook voor vrouwen met andere auto-immuunziekten waar een stigma op rust. Er is een vaste locatie gevonden in het centrum van Amsterdam, waar de vrouwen elkaar regelmatig ontmoeten. De vrouwen regelen de ruimte zelf en hebben zich leren kennen in zogenoemde centrumziekenhuizen. Deze bijeenkomsten hebben vanwege het stigma geen open karakter.

De vrouwenbijeenkomsten worden twintig keer per jaar georganiseerd. Per 1 januari 2016 waren 31 vrouwen actief; op 31 december 2020 zijn 10 vrouwen actief.

Onderling contact en ondersteuning – een-op-een gesprekken – heeft een andere insteek. Hier gaat het vooral om patiënten te leren om gaan met de eindigheid van het leven. Deze gesprekken worden bij patiënten thuis of aan het ziekenhuisbed gehouden. Er zijn vijf vrijwilligers die zelf ook ervaring hebben met behandeling van kanker. De vrijwilligers houden de gesprekken alleen als de betrokken patiënten aangeven dat er behoefte aan een (vervolg)gesprek bestaat.

Deze activiteit is door een gebrek aan vrijwilligers minder groot van omvang. De vrijwilligers hebben minstens één keer per week een gesprek met cliënten.